happy customer journey kaijros

Waar is mijn klant? De klantreis anno 2020.

Nog niet lang geleden (jaren 70/80) gingen we voor een nieuwe oven naar de plaatselijke witgoed handelaar.  De verkoper, Sjaak, kenden we van de tennis. Althans pa kende hem en deed af en toe een mixed dubbel met hem. Sjaak kwam zo nu en dan ook op de koffie bij ons thuis. We dronken vaak koffie aan de keukentafel met zelfgebakken zandtaartdeegkoekjes. Die wij als kind hadden gemaakt. Als we in zijn winkel kwamen, begon het ‘verkoopgesprek’ niet met ‘Goedemiddag, hoe kan ik u helpen?’, maar ‘Goedemiddag Jan, Willie, Jeanet, hoe is het met jullie? Hoe is het tennissen gisteren afgeopen? Kopje koffie? Het sociale gesprek duurde langer dan het totale verkoopgesprek dat maximaal 15 minuten duurde.

 

klantreisDe complexe klantreis

Tegenwoordig is deze reis door technologische ontwikkelingen een stuk complexer geworden. We gaan niet meer naar onze Sjaak. In plaats daarvan zoeken we op vergelijkingssites, Googlen, Twitteren, Facebooken we. We praten over aankoopbeslissingen met anderen of in geval van ondernemen vragen aan andere ondernemers om advies. Kijk maar om je heen of naar je eigen situatie. Wat doe jij als je iets kostbaars wilt kopen?

 

Hoe krijg je grip op jouw potentiële klant?

Uit bovenstaande afbeelding zie je dat vanaf het moment dat er een behoefte is bij een klant, een enorme weg wordt afgelegd. Hij zoekt via diverse kanalen op Internet, stelt een vraag in zijn of haar netwerk en heeft op een gegeven moment de beslissing voor een aankoop gemaakt. Dat die processen toen en nu van elkaar verschillen heeft consequenties voor marketing, sales en IT. Was het vroeger nog overzichtelijk met de reclamefolder en de advertentie in het plaatselijke suffertje, tegenwoordig moet je als ondernemer verstand hebben van allerlei slimme online marketingtechnieken om nog op te vallen in deze overspoelde marketingmaatschappij. Hoe weet je wanneer er een behoefte ontstaat voor jouw product of dienst bij jouw potentiële klant en hoe ze uiteindelijk beslissen om bij jou te kopen?

Wat moet ik doen?

Bezint voor ge begint! Inzicht in je klant/koper voorkomt dat je enorm veel geld uitgeeft aan overbodige advertenties of marketinguren. Voer eens wat gesprekken met klanten en potentiële klanten. Waarom kopen ze bij jou? Hoe zijn ze aan jouw adres gekomen? Wat gaat goed, wat kan beter? Doe dit regelmatig en zorg voor relevante content op het juiste moment.

Meer informatie over hoe je de klantreis in beeld brengt? Neem contact met mij op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.