Hoe goed ben je of hoe snel leer je? Great place to grow

Wat houdt jou meer bezig? Hoe intelligent je bent of hoe snel je leert?

In een lerende organisatie staat groei centraal. Wil je groeien? Dan is falen een essentieel onderdeel. De voorbeelden van succesvolle mensen zijn legio. Als Edison niet durfde te falen, dan had hij nooit de gloeilamp uitgevonden. Toen ik wilde leren snowboarden, ben ik wel honderd keer uit de sleeplift gevallen. Stond ik eindelijk bovenaan de helling was daar net een stukje ijs en lag ik weer op mijn gat. Letterlijk met vallen en opstaan heb ik het geleerd. Stoppen was geen optie. Al had ik wel een enorme spierpijn de volgende dag,

Het is mij niet gelukt om zonder ‘falen’ in één keer vloeiend van de hoogste berg naar beneden te skiën of snowboarden. Ik liep tegen mijn beperkingen aan van niet weten. Deze bewegingen had ik nog nooit gemaakt en al zag ik op TV of YouTube hoe het wel moest, in de praktijk lag ik in het begin voornamelijk in de sneeuw in plaats van lachend die berg af skiën of snowboarden. Leren in een organisatie is niet veel anders. Een gezonde portie lef kan je wel helpen. We moeten uit onze comfort zone stappen en iets doen wat in eerste instantie onveilig lijkt. Een belangrijke randvoorwaarde voor falen binnen een organisatie is een veilige omgeving. Die veiligheid is nodig omdat je elkaar continue voorziet van feedback. Als je in een onveilige omgeving werkt, waar geen ruimte is om fouten te maken of hier zelfs op afgerekend wordt, dan zal er weinig verandering plaatsvinden.

Veilige organisatiecultuur

Harvard Professor Dr. Robert Kegan doet al meer dan 25 jaar onderzoek naar volwassen educatie. In zijn laatste boek ‘Een cultuur voor iedereen’ lees je meer over de uitkomsten van dit onderzoek en waarom volwassen groei in deze tijd van snelle groei, ontwikkeling en anders leren kijken zo belangrijk is. Hij beschrijft drie praktijkcases van bewust ontwikkelingsgerichte organisaties. Deze organisaties hebben een totaal andere organisatiecultuur. Een cultuur waarbij een veilige omgeving vanzelfsprekend is en waarin medewerkers iedere dag opnieuw worden gestimuleerd om een betere versie van zichzelf te worden.

Hoe kwetsbaar durf jij te zijn op je werk?

Wat opvalt in deze organisaties is de bereidheid om te leren, belemmerende overtuigingen ombuigen en kwetsbaar durven zijn. Het wordt zelfs toegejuicht en beloond wanneer werknemers problemen en fouten bijhouden in een logboek. De verslagen in het logboek zijn input voor een collectieve diagnose van de diepere oorzaken achter de kwetsbaarheden van de medewerkers en zijn gericht op groei.

Fixed and growth mindset

In organisaties met een groeicultuur gaat het om het verschil tussen wat Stanford Psychologie Professor Carol Dweck ‘fixed and growth mindset’ noemt. Mensen met een ‘fixed mindset’ zijn ervan overtuigd dat hun succes voortkomt op basis van natuurlijk talent en intelligentie. Zij zien constructieve feedback niet als een aanmoediging om te ontwikkelen, maar als een persoonlijke aanval. De emotionele reacties die daardoor teweeg worden gebracht, zorgen voor een remming van persoonlijk gewin.

Mensen met een ‘growth mindset’ zien uitdagingen als een manier om te groeien, om zichzelf te verbeteren. Ze staan open voor feedback en zien het als een manier om zich verder te ontwikkelen. Zij zijn doorgaans degene die uiteindelijk hogere resultaten bereiken.

Invloed op individuele prestaties

De door Kegan onderzochte organisaties realiseren zich dat dit verschil tussen fixed en growth mindset invloed heeft op de individuele prestaties, het teamleren en de groei van de organisatie. Om die reden besteden ze veel aandacht aan ontwikkeling, het bieden van een veilige omgeving en een daarop aangepaste werkwijze.

Het boek en de in Nederland georganiseerde bijeenkomst met prof. dr. Robert Kegan waren een eye-opener voor mij. Ik moedig Nederlandse organisaties van harte aan om het boek van Kegan te lezen en de principes door te voeren binnen hun organisatie. Zullen er al ‘great places to grow’ zijn in Nederland? Ik hoop het wel. De principes die Kegan in zijn boek heeft beschreven zijn essentieel voor organisaties die willen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.