Social media tips

Zichtbaarheid vergroten met de inzet van social media? Zeven tips

Vroeger…… Was de enige manier om je bedrijf zichtbaar te maken via advertenties, radio en tv reclame, een column in de krant of magazine, zelf een boek schrijven. Met de komst van internet zijn er talrijke mogelijkheden bijgekomen, waaronder de inzet van social media. De voordelen van de inzet zijn onder andere een groter bereik, een veel snellere verspreiding en is bovendien meetbaar. Hoe maak je effectief gebruik van social media zodat je relevant bent en blijft?

Om te beginnen: als je online aanwezig bent, dan is een goede strategie essentieel. Deze strategie geeft invulling aan vragen zoals waarom je online aanwezig bent, via welke kanalen, voor welke doelgroep, welke tone of voice je gebruikt, welke content je plaatst en hoeveel tijd jij hieraan wilt besteden. Maar ook: hoe ga je om met online vragen, maak je zelf content of besteed je het uit?

Een plan geeft richting en focus.

De praktijk geeft je direct feedback met een like, nieuwe volgers en/of comment. Begin daarom klein, evalueer tussendoor, stuur bij en bouw het verder uit.

Zeven social media tips

1. Wees trouw aan wie je bent. Laat jouw kernwaarden terug komen in jouw communicatie. Ben je iemand die erg betrokken is? Laat dit zien via je content.

2. Toegevoegde waarde. Marketing draait om het creëren van waarde voor je klanten. Welke waarde lever jij? Leef je in in je doelgroep, stel vragen, luister en stem je content af op wat je hoort en ziet.

3. Er was eens….. Het vertellen van een verhaal is al zo oud als de mensheid. Uit onderzoek blijkt dat een verhaal beter blijft hangen en een goed verhaal zorgt bovendien ook nog voor het vrijkomen van hormonen in de hersenen.

4. Durf te experimenteren.  Is jouw content saai? Wil je niet eeuwig posten over een nieuwe regelgeving, belastingupdates, salaristips, quotes. Kijk om je heen en laat je inspireren. Pas andere schrijfstijlen toe: gebruik creativiteit en humor.

5. Conversaties zorgen voor interactie. Deze interactie onderscheidt jou van de overgrote meerderheid en bovendien geeft het je volger een gevoel dat ze welkom zijn en gehoord worden. Een conversatie draagt bij aan een sterkere verbinding en band met je klanten. En dat zorgt weer voor loyale klanten.

6. Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Heb je geen inspiratie? Kijk eens hoe andere succesvolle concurrenten het online doen. Leer van de besten.

7. Show don’t tell. De ‘Wij van WC-eend’ reclame is inmiddels een berucht voorbeeld van hoe het niet moet. Hoe dan wel? Betrek je lezer, doe een onderzoek onder je klanten. Wat vinden zij interessant en wat willen zij lezen? Zet in op relevante content die waarde creëert voor je klant.

De aanhouder wint

Heb je het gevoel dat succes op zich laat wachten? Tijd is je beste vriend. Kijk naar je successen en leer van de feedback.

Wil je  informatie of advies over hoe je social media in jouw organisatie toepast?

Neem contact met mij op.

Deze blog is oorspronkelijk geschreven voor Wolters Kluwer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.